کد مطلب:252534 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:272

اتمام فعالیت های فرهنگی توسط امام هادی
الف- نشر فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام): از فعالیت های امام هادی(ع) احیای فرهنگ ولایت بود.

1- اشاره به واقعه تاریخی غدیر و فضائل و مناقب ملكوتی حضرت علی(ع).

2- زیارت جامعه كبیره كه توسط امام هادی(ع) بیان می شود یك دوره امام شناسی جامع و كامل است.

ب- بیان مسائل فقهی جامعه: اگرچه سعی خلفاء بر این بود كه خود به وسیله ی علماء درباری مردم را از رجوع به سرچشمه ولایت دور سازند ولی بازهم بسیار اتفاق می افتاد كه خود ناچار می شدند خدمت امام رسیده از آن حضرت استفاده كنند كه البته به نیت ضربه زدن به امامت و... نیز بود.

(ب)- كیفر مسیحی زناكار: فردی مسیحی با زن مسلمانی زنا كرده و بعد به خاطر ترس مسلمان شد بعضی ها حكم به قتل او دادند و بعضی به آزادی او و... برای حل اختلاف از محضر امام هادی(ع) پرسیدند حضرت با استدلال به آیه 85 و 84 سوره غافر فرمود [آنقدر باید شلاق بخورد تا بمیرد]. [1] .

نذر مادر متوكل: مادر متوكل نذر كرد كه اگر متوكل از مریضی نجات یابد تعداد كثیری (زیاد) دینار صدقه دهد - بعد از خوب شدن او در تعداد واقعی كثیر اختلاف شد امام فرمود: 83 دینار زیرا [لقد نصركم ا... فی مواطن كثیره] جنگها و سریه های پیامبر(ص) 83 جنگ بود. [2] .

ج- جوابگوئی به شبهات كلامی: در زمان امام هادی(ع) مكتب های عقیدتی و فكری فراوانی وجود داشت كه از اساس پوچ بودند ولی طرفدارانی پیدا كرده و در تشیع نیز نفوذ می كردند كه امام(ع) با جوابگوئی به آنها مسلمانان را از خطر این شبهات حفظ می نمودند كه به تعدادی از آنها اشاره می كنیم:

1- غلات:

افرادی كه درباره امام غلو نموده برای او مقام الوهیت قائل شده و گاه نیز خود را منصوب از طرف امام(ع) معرفی می نمودند و چون خود را شیعه معرفی می كردند موجبات بدنامی برای شیعیان فراهم می شد كه امام(ع) با تمام قدرت جلو آنها ایستادند و از این گروه اظهار تبری نمودند.

2- واقفیه

آنها معتقد بودند كه امام كاظم(ع) زنده است و آخرین امام و مهدی موعود است. امام هادی(ع) بشدت با آنها مبارزه می كرد و حتی در جواب نامه یكی از شیعیان فرمود: [نعم اقنت علیهم فی صلاتك] [3] آری در قنوت نماز آنها را نفرین كن.

3- صوفیه

كسانی كه به ظاهر دل از دنیا كنده و از دنیا بدورند و لباس درویشی می پوشند! اگر غذائی یافتند می خورند! و اگر نیافتند صبر می كنند! ولی حقیقت اینست كه آنها ریاكارند و راه غلط را می پیمایند امام هادی(ع) درباره آنها فرمود: [والصوفیه كلهم من مخالفینا و طریقتهم مغایره لطریقتنا و ان هم الا نصاری و مجوس هذ الامه، اولئك الذین یجهدون فی اطفاء نورا... والله یتم نوره و لوكره الكافرون] [4] همه صوفیان از مخالفان ما هستند و برنامه و روش آنها با برنامه و روش ما مغایرت دارد. آنها مطمئناً نصاری و مجوس این امت هستند آنها كسانی هستند كه در خاموش نمودن نور خدا سعی می كنند (خداوند نور خود را كامل می كند گرچه كافران نپسندند.)

د- تربیت شاگردان:اگرچه دوران امام هادی(ع) دوران اختناق و استبداد بود و برخلاف دوران صادقین (علیهما السلام) آزادی عمل وجود نداشت ولی با این حال حضرت در رشته های مختلف شاگردان فقیهی را تربیت كردند كه درنوع خود كم نظیر بودند افرادی مثل: فضل بن شاذان- حسین بن سعید اهوازی- ایوب بن نوح- ابوعلی (حسن بن راشد) حسن بن علی ناصر كبیر، عبدالعظیم حسنی (مدفون در شهر ری) و... كه شیخ طوسی(ره) در رجال خود تعداد شاگردان حضرت در علوم مختلف را 185 نفر ذكر می كند. [5] .


[1] وسايل الشيعه ج18 ص408.

[2] سيره پيشوايان ص601.

[3] بحارالانوار ج82 ص203.

[4] سفينة البحار ج2 ص58.

[5] رجال طوسي ص409 - 429، سيره پيشوايان ص611.